Zwracamy się do wszystkich organizacji pielęgniarskich oraz do Koleżanek i Kolegów Pielęgniarek i Pielęgniarzy o zapoznanie się przygotowywanym projektem Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego oraz zaopiniowanie tego projektu.
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12343210
Poniżej fragment powyższego projektu. Całość w linku pod tekstem.
OPIEKUN MEDYCZNY
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE MED.
14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie opiekun medyczny powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji
MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej:
- rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
- świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
- doboru procedur terapeutycznych odpowiednich dla określonego pacjenta;
- współpracy z pielęgniarkami i lekarzami;
- wykonywania czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej oraz innych materiałów do badań laboratoryjnych;
- wykonywania czynności z zakresu gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe;
- wykonywania wybranych czynności na rzecz pacjenta dializowanego;
- wykonywania wybranych czynności asystujących przy operacji;
- asystowania pielęgniarce oraz udzielania wybranych świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki nad pacjentem leczonym hemodializą, dializą otrzewnową i technikami pokrewnymi.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
MED.14.6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej, uczeń:
I. wykonuje określone zabiegi i czynności na zlecenie lekarza lub pielęgniarki:
- omawia kompetencje opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki
- wykonuje badanie glukometrem celem oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej
- dokumentuje dokonanie pomiaru i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce
- identyfikuje zaburzenia połykania u osoby chorej i niesamodzielnej
- obserwuje i rejestruje rodzaj i objętość przyjmowanych posiłków oraz płynów u osób ze stwierdzonymi zaburzeniami odżywiania
- karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (percutaneous endoscopic gastrostomy) (metodą porcji) lub pomaga podczas karmienia
- omawia zasady pomocy osobie chorej i niesamodzielnej przy przyjmowaniu leków
- utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii oraz wykonuje wymianę worka stomijnego w przypadku stomii wydalniczej
- opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego
- dokonuje wymiany worka stomijnego
- omawia monitorowanie bilansu płynów i procedurę dobowej zbiórki moczu
- wymienia cewnik zewnętrzny i worek na mocz
- dobiera, zakłada i wymienia produkty chłonne
- prowadzi dobową zbiórkę moczu i bilans płynów,
- rozróżnia zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze
- wykonuje (na zlecenie pielęgniarki) zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze
- omawia stosowanie diet terapeutycznych w wybranych schorzeniach,
- rozpoznaje powikłania leczenia dietetycznego w zakresie podstaw opieki pielęgnacyjnej
- wykonuje płukania jamy ustnej, gardła, oka i rany
- zmienia opatrunek z zachowaniem zasad postępowania higienicznego, aseptycznego i antyseptycznego
II) wykonuje wybrane czynności opieki nad pacjentem z trudnościami oddychania
- wykonuje gimnastykę oddechową
- wykonuje odśluzowywanie dróg oddechowych, w tym czyszczenie rurki tracheotomijnej
- wykonuje nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w korzystaniu z tlenu oraz w wykonywaniu inhalacji
III. podaje leki osobie chorej i niesamodzielnej
- opisuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania
- podaje leki przez układ pokarmowy (doustnie, podjęzykowo, okołopoliczkowo, doodbytniczo)
- podaje leki przez układ oddechowy (nebulizatory, inhalatory ciśnieniowe z dozownikiem pojedynczych dawek, z dozownikiem uruchamiającym wdech, inhalatory proszkowe)
- podaje leki podskórnie
- stosuje zasady przechowywania i przygotowywania leków zgodnie z obowiązującymi standardami
IV. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe
- wykonuje test diagnostycznych dla oznaczenia ciał ketonowych
- wykonuje test diagnostyczny dla oznaczania glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne
- wykonuje testy paskowe
V. wykonuje określone czynności z zakresu pobierania materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych
- asystuje lekarzowi, pielęgniarce przy badaniach diagnostycznych
- wykonuje czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej
- pobiera materiał do badań laboratoryjnych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry
- pobiera materiał do badań mikrobiologicznych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry
MED.14.7. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu asystowania przy operacji
I. wykonuje zadania związane z zabezpieczeniem funkcjonowania bloku operacyjnego
- przygotowuje narzędzia chirurgiczne, pakiety z bielizną, sprzęt, materiał szewny i opatrunkowy do zabiegu operacyjnego
- otwiera pakiet z obłożeniem i pakiet narzędziowy
- określa przeznaczenie instrumentów, szwów i innego sprzętu stosowanego w procedurach chirurgicznych
- kontroluje stan ilościowy użytych podczas zabiegu instrumentów, materiału opatrunkowego i szewnego
5.przygotowuje salę operacyjną w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
6. przygotowuje pacjenta w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
7. porządkuje salę operacyjną po zabiegu operacyjnym
II. przygotowuje się do zabiegu operacyjnego w roli opiekuna medycznego wspomagającego pielęgniarkę instrumentującą
- stosuje procedury zmiany rękawic chirurgicznych w trakcie zabiegu operacyjnego
- współpracuje z pielęgniarką operacyjną instrumentującą do poszczególnych zabiegów operacyjnych
- przestrzega standardów i procedur postępowania na bloku operacyjnym
- uczestniczy w zorganizowaniu stanowiska pracy pielęgniarki instrumentującej w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
- rozpoznaje poszczególne etapy operacji
- uczestniczy w poszczególnych etapach operacji w ramach swoich kompetencji
- wykonuje czynności szybko i sprawnie podczas nagłych interwencji chirurgicznych
- stosuje zasady bezpieczeństwa korzystania z narzędzi i sprzętu podczas zabiegu operacyjnego
- przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń na sali operacyjnej
- przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane czynności na sali operacyjnej zgodnie ze swoimi kompetencjami
III. realizuje opiekę nad pacjentem w trzech fazach: przedoperacyjnej, śródoperacyjnej i pooperacyjnej w bloku operacyjnym
- przestrzega zasad postępowania z materiałem skażonym biologicznie
- przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń podczas opieki nad pacjentem
MED.14.10. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji z wykorzystaniem elementów gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe
I. charakteryzuje efekty zastosowania ćwiczeń w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D) w profilaktyce i chorobach przewlekłych podopiecznych
- wymienia podstawowe pojęcia z zakresu oceny postawy ciała
- rozpoznaje zaburzenia narządu ruchu i określa skutki zmian
- określa czucie ułożenia ciała w przestrzeni i pojęcie postawy habitualnej
- wyjaśnia neurologiczne wspomaganie ćwiczeniami SOS 3D*w jednostkach chorobowych: wylewy, udary, stwardnienie rozsiane, bólach stawowo-kostnych,
- wymienia zaburzenia neurologiczne, kardiologiczne, ortopedyczne, cukrzycy, chorobach serca, astmie, nietrzymaniu moczu
II. opisuje indywidualne przyrządy dla podopiecznego(drewniane kątowniki z pionami i poziomicą do zastosowania i wyegzekwowania mikroruchów w trzech płaszczyznach jednocześnie
- wymienia elementy zestawu drewnianych przyrządów
- dobiera przyrządy do ćwiczeń SOS 3D* do indywidualnych wymiarów antropologicznych podopiecznego
- wyjaśnia znaczenie układu stałych punktów odniesienia dla budowania nowego wzorca prawidłowej postawy w rehabilitacji ruchowej
III. wprowadza ćwiczenia w systemie osiowosymetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D)
- indywidualizuje ułożenie ciała w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie
- stosuje w praktyce nowy wzór prawidłowej postawy tzw. „prostopadłościan prawidłowej postawy”
- stosuje system osiowo-symetryczny w trzech płaszczyznach jednocześnie do wyegzekwowania prawidłowego chodu, tj. równoległego układania kończyn dolnych podczas stania i podczas chodzenia oraz symetrycznego ich obciążania
- prowadzi edukację usprawniania ruchowego w czynnościach dnia codziennego
- pomaga w doborze przyrządów do ćwiczeń osiowo-symetrycznych
- wspomaga indywidualne wykonywanie ćwiczeń przez podopiecznego
- monitoruje postęp uzyskiwanych efektów, po zastosowaniu przyrządów do mikroruchów
- prowadzi edukację podopiecznego i rodziny w zakresie autodiagnozy zaburzeń narządu ruchu
- stosuje feedback dla tworzenia się nowych wzorców prawidłowego układania narządu ruchu podczas czynności dnia codziennego podopiecznych
- stosuje indywidualne działania terapeutyczne i rehabilitacji ruchowej w zgodzie z nowymi osiągnięciami naukowymi.
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPIEKUN MEDYCZNY
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji
MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Pracownia anatomiczna wyposażona w:
- modele i plansze anatomiczne, filmy dydaktyczne, atlasy anatomiczne, edukacyjne programy komputerowe z zakresu anatomii.
Pracownia pierwszej pomocy medycznej wyposażona w:
- wytyczne Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji,
- apteczkę zaopatrzoną w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach udzielania pierwszej pomocy,
- fantomy BLS (Basic Life Support) osoby dorosłej,
- automatyczny defibrylator treningowy AED (Automatyczny Elektryczny Defibrylator),
- środki opatrunkowe,
- (…)
- sprzęt do pielęgnacji i zaopatrzenia wkłucia centralnego, portu naczyniowego i wkłucia doszpikowego,
- drobny sprzęty medyczny (wielorazowego i jednorazowego użytku), konieczny do nauki procedur wynikających z efektów uczenia zawartych w obowiązującym standardzie kształcenia.
- trenażery do nauki:
- zakładania dostępów naczyniowych obwodowych (model ramienia osoby dorosłej),
- iniekcji śródskórnych,
- iniekcji podskórnych (w różne okolice np. ramię, udo, brzuch),
- iniekcji domięśniowych (w różne okolice np. ramię, pośladek, udo),
- pielęgnacji miejsca wkłucia obwodowego, centralnego i portu naczyniowego,
- cewnikowania pęcherza moczowego u kobiety,
- cewnikowania pęcherza moczowego u mężczyzny,
- pielęgnacji stomii,
- pielęgnacji ran,
- pielęgnacji odleżyn,
- zabiegów dorektalnych,
To kpina. Opiekun medyczny to pielęgniarka i rehabilitant. To zakończny szkolenie na tych dwóch kierunkach.
Jeśli opiekun ma pobierać kre to my będziemy karmić i przebierać pamperdy po Uniwersytecie. Kpina.
Mam wrażenie że opiekun zrobi wszystko czego nie powinien po 3semestrach „kształcenia”niech się skupią na pielęgacji i opiece a nie wchodzą w kompetencje pielęgniarki i kinezyterapii
Szkolenie z tej metody to legalne oszustwo. Szkolenia kosztują 3500zł i tylko w jednej placówce a konkretniej u autorki. Dlaczego nie można mieć informacji z oryginalnej metody Hoppe, tylko akurat nowatorską wersję.
Autorka dopiero rozpoczyna szkolenia z tej metody. Jest to ewidentne oszustko, które jakiś baran jeden z drugim przepchnęli w ustawie aby koleżanka mogła zarobić.
Absolutnie zgadzam się z tym. Dodatkowo bezczelnie kreuje metodę korekcyjną jako uniwersalną klinicznie bez żadnego uzasadnienia merytorycznego.