Półpielęgniarka za najniższą krajową – alternatywa czy desperacja?

Półpielęgniarka za najniższą krajową – alternatywa czy desperacja?

Zwracamy się do wszystkich organizacji pielęgniarskich oraz do Koleżanek i Kolegów Pielęgniarek i Pielęgniarzy o zapoznanie się przygotowywanym projektem Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki  zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego oraz zaopiniowanie tego projektu.

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12343210

Poniżej fragment powyższego projektu. Całość w linku pod tekstem.

OPIEKUN MEDYCZNY                                                                            

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE MED.

14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej 

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie opiekun medyczny powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji 

MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej: 

  1. rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku; 
  2. świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku; 
  3. doboru procedur terapeutycznych odpowiednich dla określonego pacjenta; 
  4. współpracy z pielęgniarkami i lekarzami; 
  5. wykonywania czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej oraz innych materiałów do badań laboratoryjnych; 
  6. wykonywania czynności z zakresu gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe; 
  7. wykonywania wybranych czynności na rzecz pacjenta dializowanego; 
  8. wykonywania wybranych czynności asystujących przy operacji; 
  9. asystowania pielęgniarce oraz udzielania wybranych świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki nad pacjentem leczonym hemodializą, dializą otrzewnową i technikami pokrewnymi. 

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW 

MED.14.6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej, uczeń:

I. wykonuje określone zabiegi i czynności na zlecenie lekarza lub pielęgniarki: 

  1. omawia kompetencje opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki 
  2. wykonuje badanie glukometrem celem oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej 
  3. dokumentuje dokonanie pomiaru i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce 
  4. identyfikuje zaburzenia połykania u osoby chorej i niesamodzielnej 
  5. obserwuje i rejestruje rodzaj i objętość przyjmowanych posiłków oraz płynów u osób ze stwierdzonymi zaburzeniami odżywiania 
  6. karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (percutaneous endoscopic gastrostomy) (metodą porcji) lub pomaga podczas karmienia 
  7. omawia zasady pomocy osobie chorej i niesamodzielnej przy przyjmowaniu leków 
  8. utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii oraz wykonuje wymianę worka stomijnego w przypadku stomii wydalniczej 
  9. opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego 
  10. dokonuje wymiany worka stomijnego 
  11. omawia monitorowanie bilansu płynów i procedurę dobowej zbiórki moczu 
  12. wymienia cewnik zewnętrzny i worek na mocz 
  13. dobiera, zakłada i wymienia produkty chłonne 
  14. prowadzi dobową zbiórkę moczu i bilans płynów, 
  15. rozróżnia zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze 
  16. wykonuje (na zlecenie pielęgniarki) zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze 
  17. omawia stosowanie diet terapeutycznych w wybranych schorzeniach, 
  18. rozpoznaje powikłania leczenia dietetycznego w zakresie podstaw opieki pielęgnacyjnej
  19. wykonuje płukania jamy ustnej, gardła, oka i rany 
  20. zmienia opatrunek z zachowaniem zasad postępowania higienicznego, aseptycznego i antyseptycznego

II) wykonuje wybrane czynności opieki nad pacjentem z trudnościami oddychania 

  1. wykonuje gimnastykę oddechową 
  2. wykonuje odśluzowywanie dróg oddechowych, w tym czyszczenie rurki tracheotomijnej 
  3. wykonuje nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne 
  4. pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w korzystaniu z tlenu oraz w wykonywaniu inhalacji

III.  podaje leki osobie chorej i niesamodzielnej 

  1. opisuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania 
  2. podaje leki przez układ pokarmowy (doustnie, podjęzykowo, okołopoliczkowo, doodbytniczo) 
  3. podaje leki przez układ oddechowy (nebulizatory, inhalatory ciśnieniowe z dozownikiem pojedynczych dawek, z dozownikiem uruchamiającym wdech, inhalatory proszkowe) 
  4. podaje leki podskórnie 
  5. stosuje zasady przechowywania i przygotowywania leków zgodnie z obowiązującymi standardami

IV. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe 

  1. wykonuje test diagnostycznych dla oznaczenia ciał ketonowych 
  2. wykonuje test diagnostyczny dla oznaczania glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne 
  3. wykonuje testy paskowe 

V.  wykonuje określone czynności z zakresu pobierania materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych 

  1. asystuje lekarzowi, pielęgniarce przy badaniach diagnostycznych 
  2. wykonuje czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej 
  3. pobiera materiał do badań laboratoryjnych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry 
  4. pobiera materiał do badań mikrobiologicznych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry

MED.14.7. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu asystowania przy operacji 

I. wykonuje zadania związane z zabezpieczeniem funkcjonowania bloku operacyjnego 

  1. przygotowuje narzędzia chirurgiczne, pakiety z bielizną, sprzęt, materiał szewny i opatrunkowy do zabiegu operacyjnego 
  2. otwiera pakiet z obłożeniem i pakiet narzędziowy 
  3. określa przeznaczenie instrumentów, szwów i innego sprzętu stosowanego w procedurach chirurgicznych 
  4. kontroluje stan ilościowy użytych podczas zabiegu instrumentów, materiału opatrunkowego i szewnego 

5.przygotowuje salę operacyjną w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego 
6. przygotowuje pacjenta w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego 
7. porządkuje salę operacyjną po zabiegu operacyjnym 

II. przygotowuje się do zabiegu operacyjnego w roli opiekuna medycznego wspomagającego pielęgniarkę instrumentującą 

  1. stosuje procedury zmiany rękawic chirurgicznych w trakcie zabiegu operacyjnego 
  2. współpracuje z pielęgniarką operacyjną instrumentującą do poszczególnych zabiegów operacyjnych 
  3. przestrzega standardów i procedur postępowania na bloku operacyjnym 
  4. uczestniczy w zorganizowaniu stanowiska pracy pielęgniarki instrumentującej w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego 
  5. rozpoznaje poszczególne etapy operacji 
  6. uczestniczy w poszczególnych etapach operacji w ramach swoich kompetencji 
  7. wykonuje czynności szybko i sprawnie podczas nagłych interwencji chirurgicznych 
  8. stosuje zasady bezpieczeństwa korzystania z narzędzi i sprzętu podczas zabiegu operacyjnego 
  9. przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń na sali operacyjnej 
  10. przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane czynności na sali operacyjnej zgodnie ze swoimi kompetencjami 

III.  realizuje opiekę nad pacjentem w trzech fazach: przedoperacyjnej, śródoperacyjnej i pooperacyjnej w bloku operacyjnym 

  1. przestrzega zasad postępowania z materiałem skażonym biologicznie 
  2. przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń podczas opieki nad pacjentem

MED.14.10. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji z wykorzystaniem elementów gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe  

I. charakteryzuje efekty zastosowania ćwiczeń w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D) w profilaktyce i chorobach przewlekłych podopiecznych 

  1. wymienia podstawowe pojęcia z zakresu oceny postawy ciała 
  2. rozpoznaje zaburzenia narządu ruchu i określa skutki zmian
  3. określa czucie ułożenia ciała w przestrzeni i pojęcie postawy habitualnej 
  4. wyjaśnia neurologiczne wspomaganie ćwiczeniami SOS 3D*w jednostkach chorobowych: wylewy, udary, stwardnienie rozsiane, bólach stawowo-kostnych, 
  5. wymienia zaburzenia neurologiczne, kardiologiczne, ortopedyczne, cukrzycy, chorobach serca, astmie, nietrzymaniu moczu 

II.  opisuje indywidualne przyrządy dla podopiecznego(drewniane kątowniki z pionami i poziomicą do zastosowania i wyegzekwowania mikroruchów w trzech płaszczyznach jednocześnie 

  1. wymienia elementy zestawu drewnianych przyrządów 
  2. dobiera przyrządy do ćwiczeń SOS 3D* do indywidualnych wymiarów antropologicznych podopiecznego 
  3. wyjaśnia znaczenie układu stałych punktów odniesienia dla budowania nowego wzorca prawidłowej postawy w rehabilitacji ruchowej 

III. wprowadza ćwiczenia w systemie osiowosymetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D) 

  1. indywidualizuje ułożenie ciała w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie 
  2. stosuje w praktyce nowy wzór prawidłowej postawy tzw. „prostopadłościan prawidłowej postawy” 
  3. stosuje system osiowo-symetryczny w trzech płaszczyznach jednocześnie do wyegzekwowania prawidłowego chodu, tj. równoległego układania kończyn dolnych podczas stania i podczas chodzenia oraz symetrycznego ich obciążania  
  4. prowadzi edukację usprawniania ruchowego w czynnościach dnia codziennego 
  5. pomaga w doborze przyrządów do ćwiczeń osiowo-symetrycznych 
  6. wspomaga indywidualne wykonywanie ćwiczeń przez podopiecznego 
  7. monitoruje postęp uzyskiwanych efektów, po zastosowaniu przyrządów do mikroruchów
  8. prowadzi edukację podopiecznego i rodziny w zakresie autodiagnozy zaburzeń narządu ruchu 
  9. stosuje feedback dla tworzenia się nowych wzorców prawidłowego układania narządu ruchu podczas czynności dnia codziennego podopiecznych 
  10. stosuje indywidualne działania terapeutyczne i rehabilitacji ruchowej w zgodzie z nowymi osiągnięciami naukowymi.

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPIEKUN MEDYCZNY

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych. 

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji 

MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej 

Pracownia anatomiczna wyposażona w: 

  • modele i plansze anatomiczne, filmy dydaktyczne, atlasy anatomiczne, edukacyjne programy komputerowe z zakresu anatomii. 

Pracownia pierwszej pomocy medycznej wyposażona w: 

  • wytyczne Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji, 
  • apteczkę zaopatrzoną w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach udzielania pierwszej pomocy, 
  • fantomy BLS (Basic Life Support) osoby dorosłej, 
  • automatyczny defibrylator treningowy AED (Automatyczny Elektryczny Defibrylator),
  • środki opatrunkowe, 
  • (…)
  • sprzęt do pielęgnacji i zaopatrzenia wkłucia centralnego, portu naczyniowego i wkłucia doszpikowego, 
  • drobny sprzęty medyczny (wielorazowego i jednorazowego użytku), konieczny do nauki procedur wynikających z efektów uczenia zawartych w obowiązującym standardzie kształcenia. 
  • trenażery do nauki: 
    • zakładania dostępów naczyniowych obwodowych (model ramienia osoby dorosłej), 
    • iniekcji śródskórnych, 
    • iniekcji podskórnych (w różne okolice np. ramię, udo, brzuch), 
    • iniekcji domięśniowych (w różne okolice np. ramię, pośladek, udo),
    • pielęgnacji miejsca wkłucia obwodowego, centralnego i portu naczyniowego, 
    • cewnikowania pęcherza moczowego u kobiety, 
    • cewnikowania pęcherza moczowego u mężczyzny, 
    • pielęgnacji stomii,
    • pielęgnacji ran, 
    • pielęgnacji odleżyn,
    • zabiegów dorektalnych, 

https://pracodawcy.pl/wp-content/uploads/2021/02/Projekt-rozporz%C4%85dzenia-MEIN.pdf?fbclid=IwAR0oPKZoA-ZcJ-1-xi7b-lYuBqojVxgMBp3bahL9PhmJH0ujc6g_JY7z1aQ

Proszę zostaw odpowiedź

4 komentarze do wpisu „Półpielęgniarka za najniższą krajową – alternatywa czy desperacja?”

  1. To kpina. Opiekun medyczny to pielęgniarka i rehabilitant. To zakończny szkolenie na tych dwóch kierunkach.
    Jeśli opiekun ma pobierać kre to my będziemy karmić i przebierać pamperdy po Uniwersytecie. Kpina.

  2. Mam wrażenie że opiekun zrobi wszystko czego nie powinien po 3semestrach „kształcenia”niech się skupią na pielęgacji i opiece a nie wchodzą w kompetencje pielęgniarki i kinezyterapii

  3. Szkolenie z tej metody to legalne oszustwo. Szkolenia kosztują 3500zł i tylko w jednej placówce a konkretniej u autorki. Dlaczego nie można mieć informacji z oryginalnej metody Hoppe, tylko akurat nowatorską wersję.
    Autorka dopiero rozpoczyna szkolenia z tej metody. Jest to ewidentne oszustko, które jakiś baran jeden z drugim przepchnęli w ustawie aby koleżanka mogła zarobić.

Skomentuj Alina Anuluj pisanie odpowiedzi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.