Dane demograficzne jasno wskazują, że społeczeństwo bardzo szybko się starzeje. Nawet najwięksi optymiści nie maja wątpliwości, że za kilka lat problem nas przerośnie.

Znalazło to potwierdzenie w ustawie z dnia 17 sierpnia o szczególnej opiece geriatrycznej. Dotyczy ona pacjentów, którzy ukończyli 75 rok życia.

Ustawa między innymi ma na celu zachowanie możliwie jak największej sprawności funkcjonalnej i samodzielności osób uprawnionych. Dotyczy to jednak świadczeń w centrach zdrowia 75+, zwanych dalej „centrami”.

Profilaktyka w wieku podeszłym jest najbardziej potrzebna pacjentom w Podstawowej Opiece Zdrowotnej.

Wiele pielęgniarek/-arzy pracujących w POZ to specjalistki/ści pielęgniarstwa geriatrycznego oraz pielęgniarstwa rodzinnego. I to ich potencjał powinien być w pełni wykorzystywany. Posiadają bowiem wiedzę i umiejętności, ale również szerokie kompetencje, aby wciąż rosnący odsetek pacjentów powyżej 65 roku życia objąć całościową opieką geriatryczną.

Nawet nie przeprowadzając badań statystycznych, jesteśmy gotowi zaryzykować postawienie tezy, iż przekazanie w ręce pielęgniarki narzędzi w postaci świadczenia gwarantowanego i odrębnie finansowego w POZ pozwoli na zaoszczędzenie milionów złotych przeznaczanych na hospitalizację i intensywne leczenie seniorów, którego można uniknąć.

Przykładem może być realizowany przez Pielęgniarki z powodzeniem program profilaktyki CHUK.

Systematyczne wizyty profilaktyczne edukacyjno-kontrolne gwarantowane są inwestycją w podtrzymanie zdrowia, sprawności fizycznej, wyłapaniu wczesnych zmian sugerujących wystąpienie otępień o różnej etiologii, itd., zwłaszcza u pacjentów, którzy odmawiają wizyt ambulatoryjnych w miejscu złożenia deklaracji.

– wywiad i badanie fizykalne pacjenta

– analiza dokumentacji z przebiegu leczenia i zaleceń terapeutycznych

– określenie zapotrzebowania na opiekę i deficytu wiedzy w tym zakresie zarówno pacjenta i rodziny.

– Ordynacja i kontynuacja leczenia farmakologicznego (pod warunkiem ukończenia studiów II stopnia od naboru 2017/2018 lub kursu specjalistycznego);

– Ordynacja i zlecenie zaopatrzenia w wyroby medyczne (pod warunkiem ukończenia studiów II stopnia naboru 2017/2018 lub kursu specjalistycznego);

– Skierowanie na badania laboratoryjne i diagnostyczne;

– Skierowanie do objęcia opieka społeczną i ścisła współpraca z pracownikiem socjalnym oraz opiekunką medyczną;

– Skierowanie do lekarza POZ w razie podejrzenia ryzyka wystąpienia choroby.

Kompleksowa opieka nad człowiekiem w podeszłym wieku, pomoc w rozwiązywaniu złożonych problemów zdrowotnych i psychospołecznych.

  • Ocena stanu zdrowia i badanie fizykalne osoby starszej;
  • Określanie potrzeb żywieniowych – żywienie lecznicze osób starszych;
  • Monitorowanie bólu i modyfikowanie dawek leku dla osób starszych;
  • Leczenie ran przewlekłych u osób starszych;
  • Kreowanie aktywnej starości – prowadzenie aktywizacji, dobór form mobilizowania pacjenta geriatrycznego;
  • Określanie zapotrzebowania na profesjonalne pielęgniarskie wsparcie podopiecznych w wieku starszym;
  • Organizowanie i planowanie pracy na stanowisku sprawowania pielęgniarskiej opieki geriatrycznej.
  • Organizowanie w środowisku opieki domowej
  • Współpraca z członkami zespołu terapeutycznego, środowiskowego w procesie diagnozowania, terapii i pielęgnowania osób w podeszłym wieku;
  • Współpraca pielęgniarki pacjentem i z osobami z jego otoczenia w zakresie wyuczenia samoopieki i opieki nieprofesjonalnej,  koordynowanie działań w środowiskowej opiece geriatrycznej;
  • Kontrola i organizacja pielęgniarskiej praktyki zawodowej na podstawie aktualnego dorobku naukowego pielęgniarstwa;
  • Zarządzanie jakością geriatrycznej opieki pielęgniarskiej;
  • Ocena stanu zdrowia i badanie fizykalne osoby starszej
  • Przeprowadzanie badania podmiotowego pacjenta geriatrycznego;
  • Przeprowadzanie ukierunkowanego wywiadu chorobowego u podopiecznego w wieku starszym;
  • Dokonanie analizy dolegliwości zgłaszanych przez pacjenta w wieku starszym;
  • Przeprowadzenie badanie fizykalnego (przedmiotowego) pacjenta geriatrycznego;
  • Ocena i różnicowanie fizjologicznych i patologicznych cech organizmu, dolegliwości oraz objawów chorobowych ze strony poszczególnych narządów i układów u pacjentów w wieku starszym;
  • Interpretacja badań diagnostycznych w zakresie diagnostyki laboratoryjnej, obrazowej i elektrodiagnostyki wśród osób w wieku podeszłym;
  • Ocena stanu zagrożenia życia pacjenta geriatrycznego;
  • Ocena stanu zdrowia organizmu jako całości ze szczególnym uwzględnieniem dotkniętych chorobą narządów i układów pacjenta w starszym wieku;
  • Diagnoza pielęgniarska w oparciu o rozpoznany stan zdrowia podopiecznego w wieku starszym;
  • Różnicowanie leczenia dietetycznego w zależności od stanu klinicznego pacjenta geriatrycznego;
  • Prowadzenie poradnictwa w zakresie żywienia, edukacja pacjenta i jego rodziny w zakresie żywienia zalecanego adekwatnie do wieku osoby starszej;
  • Dobranie i zastosowanie techniki karmienia pacjenta geriatrycznego w zależności od aktualnego stanu klinicznego (doustnie, przez gastrostomię, zgłębnik żołądkowy, zgłębnik jelitowy);
  • Interpretacja wyników bilansu energetycznego adekwatnego do wieku pacjenta geriatrycznego;
  • Nadzorowanie wprowadzonych zmian w stylu żywienia osoby starszej.
  • Rozpoznawanie objawów bólu podopiecznego w wieku starszym;
  • Ocena natężenia bólu sygnalizowanego bądź rozpoznawanego u osoby w podeszłym wieku;
  • Monitorowanie bólu u osoby w wieku starszym;
  • Modyfikowanie dawki leku przeciwbólowego adekwatnego do wieku i stanu zdrowotnego osoby starszej.
  • Kreowanie aktywnej starości – prowadzenie aktywizacji, dobór form mobilizowania pacjenta geriatrycznego
  • Współpraca z zespołem terapeutycznym oraz z organizacjami państwowymi i pozarządowymi w procesie aktywizacji pacjentów w wieku podeszłym;
  • Prowadzenie zajęć aktywizujących z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, analizowanie napotykanych trudności w odniesieniu do opieki świadczonej osobom starszym;
  • Ocena objawów niesprawności u chorego i określenie sprzętu pomocniczego w procesie usprawniania, rehabilitacji osób w podeszłym wieku;
  • Stosowanie podstawowych technik terapii zajęciowej wśród podopiecznych w podeszłym wieku;
  • Edukacja osoby starszej i jej opiekuna w celu powiększania obszarów, możliwości samoopieki;
  • Ocena poziomu sprawności poszczególnych układów i całego organizmu człowieka starszego;
  • Ocena stopnia wydolności psychofizycznej pacjenta geriatrycznego;
  • Promowanie zdrowego stylu życia wśród populacji osób w wieku starszym;
  • Dobieranie form aktywizacji do możliwości chorego, jego wieku, płci, jednostki chorobowej oraz indywidualnych zainteresowań pacjenta geriatrycznego;
  • Ustalanie z pacjentem, zespołem terapeutycznym i rodziną pacjenta w podeszłym wieku planu aktywizacji;
  • Określanie zapotrzebowania na profesjonalne pielęgniarskie wsparcie podopiecznych w wieku starszym
  • Rozpoznawanie i określanie zapotrzebowanie na rodzaj i zakres wsparcia u osób starszych i ich opiekunów;
  • Określanie wydolności pielęgnacyjno-opiekuńczych rodziny i osób bliskich osób starszych;
  • Ustalanie deficytów w samoopiece i wdrażanie osób starszych do samoopieki;
  • Monitorowanie przebiegu programu wsparcia dla osób starszych;
  • Organizowanie i koordynacja programów wsparcia osoby starszej i opiekuna;
  • Ocena postaw środowiska opiekunów wobec podopiecznego w wieku podeszłym;
  • Nauka chorego umiejętności niezbędnych do uzyskania niezależności.
  • Ocena stopnia opanowania wiedzy i umiejętności do udziału w procesie leczniczo-pielęgnacyjnym przez chorego i jego rodzinę;
  • Motywacja chorego i jego rodziny do odpowiedzialności za proces leczniczo-pielęgnacyjny;
  • Wyjaśnianie konieczności przestrzegania zaleceń leczniczych i pielęgnacyjnych;
  • Nauka zachowań, których postrzeganie przez pacjenta jest istotne dla osiągnięcia celu opieki;
  • Informowanie chorego i jego rodziny o istocie choroby i ograniczeniach z niej wynikających;
  • Uświadamianie choremu o konieczności ciągłego uczenia się w zakresie prowadzenia procesu leczniczo-pielęgnacyjnego;
  • Wspieranie jednostek w zmaganiu się z chorobą lub niepełnosprawnością;
  • Kształtowanie umiejętności życia z chorobą i niepełnosprawnością.

Procedura porady (Bilansu Seniora )

  • Określenie populacji docelowej oraz częstotliwości wykonywania porady profilaktycznej seniora.
  • Systematyczne wizyty profilaktyczne edukacyjno-kontrolne gwarantowane przynajmniej raz na dwa lata po 65 roku życia i jedna w roku po ukończeniu 70 r.ż byłaby optymalna.
  • Aktywne zaproszenie pacjenta na wizytę
  1. Wykonanie COG

W geriatrii do gruntownej oceny stanu chorego stosuje się całościową ocenę geriatryczną (COG). Jest to zespół skal i testów do oceny samodzielności w codziennym funkcjonowaniu oraz występowania szczególnych problemów geriatrycznych, takich jak upadki, zaburzenia odżywiania, zespół kruchości. COG ma wskazywać problemy i deficyty pacjenta oraz zwrócić uwagę na jego mocne strony, które mogą stać się punktem wyjścia do poprawy jego funkcjonowania. Czas wykonania pełnej oceny wynosi do 60 min.

  • Diagnoza pielęgniarska
  • Wybór działania według diagnozy po analizie przeprowadzonych testów i wyłonieniu ewentualnych nieprawidłowości:

 – ocena: niskie ryzyko (testy nie wskazują na nieprawidłowości) pacjent nie wymaga interwencji, wskazana edukacja i wizyta w kolejnym przysługującym terminie

– ocena: umiarkowane ryzyko (nieprawidłowości w testach) edukacja pacjenta, rodziny opracowanie planu interwencji, edukacja i ewentualne skierowanie do lekarza POZ 

– wysokie ryzyko – skierowanie do lekarza POZ.

Ogromnym ułatwieniem funkcjonowania systemu opieki w POZ byłaby także możliwość stwierdzania zgonu i wystawiania karty zgonu.

Mgr pielęgniarstwa Jolanta Biernacka

Pielęgniarka rodzinna

Specjalista Pielęgniarstwa geriatrycznego

Źródło:

1. Dziennik ustaw 2023 poz,1831 USTAWA z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej.

Proszę zostaw odpowiedź

2 komentarze do wpisu „”

  1. 6 listopada 2024 r wchodzi do procedowania sprawa ważności deklaracji,zapis zostaje wykreślony,stan prawny aktualny zostaje zachowany.
    Teraz musimy wykorzystać wszelkie możliwe środki do promowania naszych praktyk i rozszerzania naszej samodzielności.

  2. Szanowna Pani , bardzo dobrze napisane lecz , uważam należy dodać dozowanie leków na tydzień lub dwa tygodnie. Leki są przepisywane , wykupione, ale czy trafiają do buzi pacjentów o tym nikt nie wie . To nie jest żadna awangarda , to są procedury, powszechne w Skandynawii.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.