29 stycznia – Dzień Walki z Mobbingiem

29 stycznia – Dzień Walki z Mobbingiem

Mobbing i wszelkie zachowania mające znamiona mobbingu wciąż są powszechnymi zjawiskami, nie tylko w ochronie zdrowia.

Artykuł 94 [3] § 1 Kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, natomiast  Art.11[1]  obowiązek dbałości o dobra osobiste pracowników.

Jednak wciąż w wielu placówkach ochrony zdrowia panują w zespołach złe relacje. 

Przez wiele lat temat ten był poruszany bardzo rzadko. 

Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe 5 lat temu ogłosiło 29 stycznia Dniem Walki z Mobbingiem rozpoczynając cykl edukacyjny #stopmobbingowiwochroniezdrowia. 

Link do cyklu edukacyjnego:  https://www.pielegniarkicyfrowe.pl/alert-mobbing-w-ochronie-zdrowia/

Cyklicznie prowadzone jest także monitorowanie relacji w zespołach pielęgniarskich poprzez ogólnopolskie badania sondażowe wśród czynnych zawodowo pielęgniarek i położnych (wyniki badań: https://www.pielegniarkicyfrowe.pl/2020/12/08/relacje-w-zespolach-pielegniarskich-wyniki-badan-aktualizacja-2/ ) oraz prelekcje na konferencjach naukowych dla pielęgniarek i położnych. 

Działania mobbera polegają, między innymi, na nękaniu i zastraszaniu, upokarzaniu i dręczeniu ofiary. Mobbing może przybierać różne formy, a celem jest ośmieszenie pracownika, czy odizolowanie.   

Mobberem zazwyczaj staje się pojedyncza osoba, która jest wobec ofiary w stosunku nadrzędności służbowej bądź nadrzędności nieformalnej, np. z racji wieku, stażu pracy, doświadczenia, czy poparcia wpływowych osób.         

Skutkiem zachowania mobbera jest nieustannie podwyższony poziom stresu ofiary, wystąpienie zaniżonej zawodowej przydatności. Mobbing prowadzi do izolacji, wykluczenia, poczucia niższości i bezbronności ofiary. 

Akceptowanie przemocy, to droga do zachowań agresywnych i traktowanie ich jak normę. 

Trzeba pamiętać, że brak kompetencji związanych m.in. z komunikacją, to brak kompetencji do zarządzania personelem, a pracownik, którym kieruje zawiść, traci panowanie nad emocjami i krzywdzi innych, a w konsekwencji samego siebie, a złe relacje w zespole mogą przyczynić się do popełnienia błędu.

mgr Joanna Lewoniewska 

wiceprezes SPC

Proszę zostaw odpowiedź

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.