Cz. II.
Zadania pielęgniarki
Pielęgniarstwo jest zawodem zaufania publicznego. Wykonującym tę profesję pielęgniarkom, ludzie powierzają często zdrowie, a nawet życie własne lub rodziny. Pielęgniarki powinny przestrzegać wysokich standardów etycznych i moralnych oraz świadczenia wysokiej jakości usług.
Zadania zawodowe pielęgniarki ściśle wiążą się z funkcjami zawodowymi pielęgniarstwa, wyznaczającymi kierunki rozwoju zawodu, a określonymi przez ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia w 1993 roku. Należą do nich cztery funkcje oraz przyporządkowane im bezpośrednio zadania zawodowe:
- Zapewnienie opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią:
− ocena problemów zdrowotnych jednostki, rodziny, środowiska oraz zasobów koniecznych do ich rozwiązania;
− identyfikacja problemów zdrowotnych oraz wskazanie profesjonalisty do ich rozwiązania;
− ustalenie priorytetów w opiece pielęgniarskiej;
− planowanie i realizacja opieki pielęgniarskiej;
− zapewnienie udziału jednostce we wszystkich formach opieki;
− dokumentowanie opieki;
− stosowanie norm etycznych.
- Edukacja zdrowotna:
− ocenia wiedzę pacjenta i umiejętności związane z zachowaniem zdrowia lub powrotem do zdrowia;
− przygotowuje i przekazuje informacje dostosowane do potrzeb i możliwości odbiorcy;
− organizuje kampanie edukacyjne i uczestniczy w nich;
− ocenia wyniki programów edukacyjnych;
− uczestniczy w szkleniu zawodowym.
- Współpraca w zespołach opieki zdrowotnej:
− współpracuje w planowaniu, organizowaniu i ewaluacji usług pielęgniarskich jednostką, grupą, środowiskiem pacjenta;
− współpracuje z członkami zespołu opieki zdrowotnej na rzecz bezpieczeństwa i harmonijnego środowiska pracy dla zapewnienia możliwości pracy zespołowej;
− współpracuje w zespołach opieki zdrowotnej w ramach planowania, realizowania, koordynacji i oceny usług zdrowotnych;
− przekazuje zadania zawodowe innym pielęgniarkom i wspiera je w pracy;
− bierze aktywny udział w ustalaniu kierunków działania, czy planowaniu programów zdrowotnych.
- Rozwój własny i zawodu:
− inicjuje nowe sposoby pracy w celu osiągnięcia lepszych rezultatów;
− wskazuje obszary do badań nad poprawą praktyki zawodowej;
− uczestniczy w badaniach naukowych.
Wizerunek pielęgniarki
Poczucie tożsamości zawodowej, przynależności, a także dumy tworzy się wraz z przyjmowaniem wspólnych wartości, poznawaniem historii zawodu, przekazywaniem tradycji, obrzędów, symboli i znaków.
W zawodzie pielęgniarki symbolami takimi są: czepek, mundur pielęgniarski, lampka Nightingale, hymn pielęgniarski. Zastępują one w jakimś stopniu pewien rodzaj komunikacji ze społeczeństwem.
Przez dziesięciolecia były otaczane szacunkiem. Istotne jest w tym miejscu określenie znaczenia słowa „symbol”. Słowo to oddawane jest, jako znak umowny, występujący zwykle w formie wizualnej, posiadający powszechnie ustalone i zaakceptowane znaczenie. To pewien kod w zawodzie lub w społeczeństwie, np. zmarszczone brwi, flaga. Kod ten jest zrozumiały dla społeczeństwa, znany i akceptowany. Jest powszechnie łatwo rozpoznawany i kojarzony.
Zastosowanie symboli pozwala z jednej strony na integrację zawodową, z drugiej na zróżnicowanie z innymi zawodami.
Symbole wykorzystywane w określonych sytuacjach tworzą tradycję. Współcześnie tradycyjne symbole pielęgniarstwa mogą być traktowane, jako niewygodne, będące przeżytkiem.
Na wizerunek pielęgniarki składają się jednak nie tylko symbole.
Jest on definiowany, jako ogół podzielanych przez ludzi przekonań, poglądów i opinii na temat danej grupy zawodowej.
Dotyczą najbardziej cenionych przez człowieka wartości i wiążą się z określonymi oczekiwaniami społecznymi w zakresie kompetencji i postępowania zgodnego z normami etycznymi.
Odpowiedni wizerunek zawodu decyduje o jego prestiżu i pozycji wśród różnych zawodów.
Wizerunek pielęgniarki jest uzależniony od wielu czynników. Głównie to charakter relacji z pielęgniarką oraz doświadczenie i wiedza na temat jej profesjonalnej działalności.
Inny wizerunek o pielęgniarkach będą mieli lekarze, a inny pacjenci, a także oczywiście same pielęgniarki.
mgr piel. Małgorzata Pogroszewska
Zapraszamy na kolejną część artykułu już za tydzień.
Całość pracy dostępna: http://zeszyty-naukowe.wsa.edu.pl/80-4-2020/
Źródła:
Rogala-Pawelczyk G., Kubajka-Piotrowska J. (red.): Wizerunek pielęgniarki i położnej na
tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie polskim i europejskim. Wydawca Naczelna Rada
Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2009, 105.
2. Kilańska D.: Nowe role i zadania pielęgniarki w XXI wieku. Gabinet Prywatny, 2012, 7/8,
48-56.
3. Kabala A., Rabiej M.: Położna w podstawowej opiece zdrowotnej [w:] POZ w Polsce.
Struktura, zadania, funkcje, Dmoch-Gajzlerska E. (red.). Wydawnictwo PZWL, Warszawa
2017, 121-155.
4. Kilańska D., Cisek M.: Podstawowa opieka zdrowotna w Polsce [w:] Pielęgniarstwo w
podstawowej opiece zdrowotnej. Tom I, Kilańska D. (red.). Wydawnictwo Makmed, Lublin
2010, 17-68.
5. Schroeder M., Affara F.: Pielęgniarka rodzinna. Wydawca Międzynarodowa Rada
Pielęgniarek(ICN – International Council of Nurses), Genewa 2001.
6. Mroczek B., Parakiewicz A., Grochans E. i wsp.: Wizerunek społeczny zawodu pielęgniarki.
Family Medicine&PrimaryCaryReview, 2012, 14 (1), 43-47.
7. Kózka M.: Regulacje prawne wykonywania zawodu pielęgniarki [w:] Diagnozy
i interwencje pielęgniarskie, Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.). Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa2009, 15 – 20.
8. Wolska-Lipiec K.: Tradycje i etos wykonywania zawodu pielęgniarki [w:] Wizerunekpielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie polskim
i europejskim: Konferencja międzynarodowa, Rogala-Pawelczyk G., Kubajka-Piotrowska J.
(red.)., Wydawnictwo Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Warszawa, 2009 r., 49 – 55.
9. Zarzycka D., Dobrowolska B., Ślusarska B.: Symbole i ceremonie zawodowe pielęgniarstwa
– relikt przeszłości czy wartość zawodowa? Problemy Pielęgniarstwa, 2009, 1 (17), 54-62.
10. Włodarczyk D., Tobolska B.: Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy,
pacjentów i pielęgniarek. Medycyna Pracy, 2011, 662 (3), 269-279.
Proszę zostaw odpowiedź