Zapraszamy do kolejnej części interesujących wyników badań pracy magisterskiej nadesłanej do SPC.

Cz. IV.

Plany respondentów na dalszy rozwój zawodowy

Jakie masz plany związane z dalszym rozwojem zawodowym? CzęstośćProcent
Specjalizacja10233,8%
Studia licencjackie31,0%
Studia magisterskie5116,9%
Studia doktoranckie3210,6%
Studia podyplomowe3611,9%
Kursy kwalifikacyjne7825,8%
Kursy specjalistyczne10735,4%
Kursy dokształcające9130,1%
Kursy językowe6220,5%
Nie mam planów związanych z rozwojem zawodowym4815,9%
Źródło: opracowanie własne

Najwięcej respondentów, bo aż 35,4% (107 osób), planuje uczestnictwo w kursach specjalistycznych, co podkreśla chęć poszerzania wiedzy i umiejętności w konkretnych, zaawansowanych obszarach medycyny. Kolejne popularne formy edukacji to kursy dokształcające (30,1%, 91 osób) oraz kursy kwalifikacyjne (25,8%, 78 osób), które również są skierowane na uzupełnienie i aktualizację zawodowych kompetencji.

Specjalizacja jest wybierana przez 33,8% respondentów (102 osoby). Mniej popularne, lecz nadal wybierane ścieżki rozwoju zawodowego to studia podyplomowe (11,9%, 36 osób) oraz doktoranckie (10,6%, 32 osoby), co wskazuje na aspiracje do roli ekspertów lub nauczycieli akademickich w przyszłości. Studia magisterskie planuje 16,9% (51 osób).

Zdecydowana większość respondentów, tj. 82,4% (łącznie 249 osób), stwierdziła, że wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności „Bardzo często” (38,7%) oraz „Codziennie” (43,7%), co świadczy o dużej efektywności przekładania kwalifikacji na praktyczne działania w środowisku zawodowym. Z kolei mniejsza grupa, 16,9% (51 osób), przyznała, że „Rzadko” korzysta z nabytych umiejętności i wiedzy w codziennej pracy.

Jedynie marginalny odsetek, 0,7% (2 osoby), odpowiedział, że „W ogóle” nie wykorzystuje swojej wiedzy i umiejętności w pracy. To sugeruje, że niemal wszyscy uczestnicy ankiety są w stanie praktycznie zastosować swoje kwalifikacje, co jest pozytywnym sygnałem o efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich w tej branży.

Zdecydowana większość respondentów (92,1%, czyli 278 osób) odczuwa potrzebę poszerzania swoich kompetencji.

To świadczy wysokiej świadomości zawodowej i aspiracjach do ciągłego samodoskonalenia, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku pielęgniarsko-położniczym, gdzie bieżąca aktualizacja wiedzy i umiejętności jest niezbędna do efektywnej opieki nad pacjentem.

Zaledwie 7,9% (24 osoby) stwierdziło, że nie czuje potrzeby rozwoju, co może wskazywać na różne czynniki, takie jak satysfakcja z obecnego poziomu kompetencji, brak motywacji, czy możliwe ograniczenia zawodowe (np. zbliżanie się do emerytury lub inne osobiste okoliczności).

Źródło: opracowanie własne

Jakub Sas

W kolejnym wpisie wnioski z przeprowadzonych badań, zapraszamy.

Proszę zostaw odpowiedź

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.