Determinanty rozwoju zawodowego pielęgniarek i położnych w szpitalach publicznych.
Zapraszamy do kolejnej części interesujących wyników badań pracy magisterskiej nadesłanej do SPC.
Cz. IV.
Plany respondentów na dalszy rozwój zawodowy
Jakie masz plany związane z dalszym rozwojem zawodowym? | Częstość | Procent |
Specjalizacja | 102 | 33,8% |
Studia licencjackie | 3 | 1,0% |
Studia magisterskie | 51 | 16,9% |
Studia doktoranckie | 32 | 10,6% |
Studia podyplomowe | 36 | 11,9% |
Kursy kwalifikacyjne | 78 | 25,8% |
Kursy specjalistyczne | 107 | 35,4% |
Kursy dokształcające | 91 | 30,1% |
Kursy językowe | 62 | 20,5% |
Nie mam planów związanych z rozwojem zawodowym | 48 | 15,9% |
Najwięcej respondentów, bo aż 35,4% (107 osób), planuje uczestnictwo w kursach specjalistycznych, co podkreśla chęć poszerzania wiedzy i umiejętności w konkretnych, zaawansowanych obszarach medycyny. Kolejne popularne formy edukacji to kursy dokształcające (30,1%, 91 osób) oraz kursy kwalifikacyjne (25,8%, 78 osób), które również są skierowane na uzupełnienie i aktualizację zawodowych kompetencji.
Specjalizacja jest wybierana przez 33,8% respondentów (102 osoby). Mniej popularne, lecz nadal wybierane ścieżki rozwoju zawodowego to studia podyplomowe (11,9%, 36 osób) oraz doktoranckie (10,6%, 32 osoby), co wskazuje na aspiracje do roli ekspertów lub nauczycieli akademickich w przyszłości. Studia magisterskie planuje 16,9% (51 osób).
Zdecydowana większość respondentów, tj. 82,4% (łącznie 249 osób), stwierdziła, że wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności „Bardzo często” (38,7%) oraz „Codziennie” (43,7%), co świadczy o dużej efektywności przekładania kwalifikacji na praktyczne działania w środowisku zawodowym. Z kolei mniejsza grupa, 16,9% (51 osób), przyznała, że „Rzadko” korzysta z nabytych umiejętności i wiedzy w codziennej pracy.
Jedynie marginalny odsetek, 0,7% (2 osoby), odpowiedział, że „W ogóle” nie wykorzystuje swojej wiedzy i umiejętności w pracy. To sugeruje, że niemal wszyscy uczestnicy ankiety są w stanie praktycznie zastosować swoje kwalifikacje, co jest pozytywnym sygnałem o efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich w tej branży.
Zdecydowana większość respondentów (92,1%, czyli 278 osób) odczuwa potrzebę poszerzania swoich kompetencji.
To świadczy wysokiej świadomości zawodowej i aspiracjach do ciągłego samodoskonalenia, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku pielęgniarsko-położniczym, gdzie bieżąca aktualizacja wiedzy i umiejętności jest niezbędna do efektywnej opieki nad pacjentem.
Zaledwie 7,9% (24 osoby) stwierdziło, że nie czuje potrzeby rozwoju, co może wskazywać na różne czynniki, takie jak satysfakcja z obecnego poziomu kompetencji, brak motywacji, czy możliwe ograniczenia zawodowe (np. zbliżanie się do emerytury lub inne osobiste okoliczności).
Czy pracodawca docenia podnoszenie kwalifikacji zawodowych?

Źródło: opracowanie własne
Jakub Sas
W kolejnym wpisie wnioski z przeprowadzonych badań, zapraszamy.
Proszę zostaw odpowiedź