Determinanty rozwoju zawodowego pielęgniarek i położnych w szpitalach publicznych.

Determinanty rozwoju zawodowego pielęgniarek i położnych w szpitalach publicznych.

Zapraszamy do kolejnej części wyników badań pracy magisterskiej nadesłanej do SPC.

Cz. II.

Jak oceniasz możliwości rozwoju zawodowego
w swoim obecnym miejscu pracy?
CzęstośćProcent
Bardzo dobrze309,9
Bardzo źle155
Dobrze4615,2
Raczej dobrze9732,1
Raczej źle8126,8
Źle3310,9
Ogółem302100

Źródło: opracowanie własne

Większość z respondentów (32,1%) ocenia swoje możliwości jako „Raczej dobrze”, co sugeruje umiarkowane zadowolenie z możliwości rozwoju w obecnym miejscu pracy. Z kolei 26,8% respondentów deklaruje odpowiedź na to pytanie jako „Raczej źle”, wskazując na niezadowolenie z obecnego pracodawcy w kwestii rozwoju.

Źródło: opracowanie własne

  • Dofinansowanie do kursów kwalifikacyjnych i/lub specjalistycznych
  • Dofinansowanie do specjalizacji
  • Dofinansowanie studiów licencjackich/magisterskich
  • Jasno określona ścieżka rozwoju zawodowego
  • Możliwość zmiany oddziału
  • Możliwość zdobywania doświadczenia poprzez wykonywanie bardziej ambitnych, nierutynowych zadań
  • Modyfikacja formy zatrudnienia (możliwość przejścia na kontrakt lub etat)
  • Wewnętrzne programy rozwojowe (np. program mentoringowy, coaching, szkolenia wewnętrzne)
  • Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach
  • Łatwo dostępne i aktualne informacje o kursach, szkoleniach, konferencjach etc.

Respondenci ocenili je w skali od 1 do 5.

Ograniczenia rozwoju zawodowego w miejscu wykonywania pracy respondentów:

  • Brak przychylności przełożonych – 29,5%
  • Brak czasu na rozwój/niedopasowany grafik pracy/zmianowy system pracy – 33,4%
  • Brak urlopu szkoleniowego lub brak jasnych zasad jego udzielania – 53,3%
  • Dostęp do szkoleń jest ograniczony przez kadrę zarządzającą placówką medyczną lub kadrę pielęgniarską – 22,8%
  • Brak jasno określonej ścieżki rozwoju zawodowego – 41,4%
  • Brak motywacji finansowej za zdobytą wiedzę, umiejętności, kwalifikacje etc. – 49,7%
  • Brak wsparcia ze strony samej placówki medycznej (kwestie administracyjne, biurokratyczne) – 34,4%
  • Zły przepływ informacji na temat szkoleń, kursów etc. – 37,1%
  • Brak perspektyw awansu lub zmiany stanowiska pracy – 39,7%
  • Zbyt duże obciążenie pracy i niedobory kadrowe – 49,0%
  • Brak możliwości wykorzystania nowej wiedzy, umiejętności czy kwalifikacji w pracy – 31,8%
  • Małe zainteresowanie pracodawcy rozwojem zawodowym personelu medycznego – 44,7%

Źródło: opracowanie własne

Wyniki badań wskazują, że największe czynniki motywujące do rozwoju zawodowego według respondentów to:

  • chęć podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności (średnia 4,25),
  • zainteresowanie daną dziedziną medycyny (średnia 4,20) oraz
  • zdobycie nowej wiedzy i umiejętności (średnia 4,20), co wskazuje na silne wewnętrzne motywacje do nauki i rozwoju.
  • Większa samodzielność w pracy (średnia 3,86),
  • podniesienie prestiżu zawodowego (średnia 3,93) również są istotne, podkreślając wartość niezależności i uznania w środowisku pracy.

Mniej wpływowe, ale nadal znaczące są:

  • wzrost wynagrodzenia (średnia 3,91) oraz
  • możliwość uzyskania awansu lub zmiany stanowiska (średnia 3,04).

Warto zauważyć, że możliwości takie, jak:

  • zmiana formy zatrudnienia (średnia 2,48) czy
  • wyjazd do pracy za granicę (średnia 2,39) są oceniane jako mniej atrakcyjne, co może odzwierciedlać stabilność i zadowolenie z warunków zatrudnienia w obecnym miejscu pracy, a także niskie zainteresowanie emigracją zawodową.

Respondenci deklarują, że najistotniejszym czynnikiem demotywującym są:

  • bariery finansowe: drogie szkolenia i brak wsparcia finansowego ze strony pracodawcy, co wskazało 68,2% badanych.
  • Innym znaczącym problemem jest nieintuicyjny system zarządzania kursami i szkoleniami (SMK), który zniechęca 48,3% ankietowanych, a także:
  • przemęczenie nadmiarem obowiązków oraz
  • braki kadrowe i zbyt duże obciążenie pracą, odpowiednio 47,0% i 41,1% – to kwestie wpływające negatywnie na chęć rozwoju.
  • Ponad to 35,8% respondentów odczuwa demotywację wynikającą z faktu, że zarządzający placówką medyczną nie dbają o rozwój zawodowy pielęgniarek i położnych.
  • Mniej wpływowe, ale wciąż istotne bariery, to:
  • brak ciekawych ofert kursów lub szkoleń (24,5%) oraz
  • wypalenie zawodowe (20,9%), co podkreśla problemy z dostępem do odpowiednich i atrakcyjnych możliwości edukacyjnych oraz zarządzaniem stresu zawodowego i pracą.

Jakub Sas

W kolejnym wpisie opublikujemy dalsze wyniki pracy.

Zapraszamy.

Proszę zostaw odpowiedź

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.