Cz. III
Zachęcamy do przeczytania kolejnego artykułu studentek pielęgniarstwa Instytutu Nauk o Zdrowiu i Psychologii, Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Jakie wiadomości z przedmiotu Etyka zawodu pielęgniarki mogę sobie przypomnieć
lub/i wykorzystać na zajęciach w Centrum Symulacji Medycznej?
Autor: Gabriela Kuziel; studentka drugiego roku studiów licencjackich – Pielęgniarstwo, Instytut Nauk o Zdrowiu i Psychologii, Uniwersytet Rzeszowski.
Opiekun dydaktyczny i redaktor: Justyna Babiarz; instruktor na kierunku – Pielęgniarstwo, Instytut Nauk o Zdrowiu i Psychologii, Uniwersytet Rzeszowski
Innowacje dydaktyczne
Symulacja medyczna to innowacyjne narzędzie edukacyjne, które umożliwia studentom pielęgniarstwa praktyczne rozwijanie umiejętności klinicznych oraz stosowanie zasad etyki zawodowej w realistycznym, a jeszcze nie realnym, otoczeniu. W niniejszym opracowaniu przedstawione zostaną kluczowe aspekty etyki pielęgniarskiej, które warto sobie przypomnieć i wdrożyć podczas zajęć w Centrum Symulacji Medycznej.
W edukacji pielęgniarskiej kluczowym elementem jest np. nauka szacunku wobec pacjenta, co obejmuje nie tylko ochronę jego godności, ale również zrozumienie jak istotna jest poufność w relacji pielęgniarka – pacjent.
Sprawiedliwość i równość w opiece
W kontekście sprawiedliwości i równości w opiece zdrowotnej, pielęgniarki muszą wykazywać się empatią oraz zrozumieniem dla różnorodności dotyczącej pacjentów, co wymaga od nich umiejętności dostosowywania podejścia do indywidualnych ich potrzeb. Symulacje natomiast pomóc mogą w rozwijaniu zdolności do eliminowania uprzedzeń, co jest kluczowe mianowicie dla zapewnienia równego dostępu do świadczeń zdrowotnych. Dzięki temu pielęgniarki mają następnie szansę przyczynić się do stworzenia bardziej sprawiedliwego i równego systemu ochrony zdrowia.
Tajemnica zawodowa
Ochrona danych i tajemnica zawodowa stanowią fundament etyki pielęgniarskiej, co jest szczególnie istotne w dobie cyfryzacji. W trakcie symulacji, przyszłe pielęgniarki uczą się w jaki sposób prawidłowo zarządzać informacjami o pacjentach, co obejmuje zarówno zabezpieczanie danych, jak i odpowiednie ich przekazywanie. Kluczowe jest również rozpoznawanie sytuacji, w których ujawnienie informacji może być uzasadnione, co pozwala na zachowanie równowagi między obowiązkiem informacyjnym a ochroną prywatności pacjenta.
Empatia i efektywna komunikacja
Empatia i komunikacja interpersonalna to kolejne istotne umiejętności, które przyszłe pielęgniarki rozwijają poprzez symulację. Ta metoda dydaktyczna umożliwia im doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania oraz okazywania empatii, co jest niezbędne w trudnych sytuacjach zdrowotnych podmiotów opieki pielęgniarskiej. Efektywna komunikacja nie tylko bowiem wspiera relacje z pacjentami, ale także wpływa na atmosferę w interdyscyplinarnym zespole medycznym.
Symulacje pozwalają na ćwiczenie przekazywania trudnych informacji pacjentom oraz ich rodzinom, co stanowi z kolei nieodzowny element pracy pielęgniarki.
Dzięki tym doświadczeniom studentki pielęgniarstwa stają się bardziej pewne siebie w interakcjach z pacjentami, a to przekłada się na lepszą jakość opieki oraz zadowolenie zarówno samych pacjentów, jak i personelu medycznego.
Prawidłowe funkcjonowanie w zespole
Ponadto, odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek polega nie tylko na podejmowaniu świadomych decyzji w trudnych sytuacjach, ale również na efektywnej współpracy w zespole oraz otwartości na konstruktywną krytykę. Współpraca w zespole medycznym jest kluczowa dla zapewnienia pacjentowi kompleksowej opieki. Takie podejście sprzyja lepszemu rozwiązywaniu konfliktów i podnosi jakość niniejszej opieki.
Symulacje, które są integralną częścią naszego kształcenia, pozwalają nam natomiast dostrzec subtelności w procesie komunikacji oraz dbać o komfort psychiczny i fizyczny pacjentów.
Uczymy się w ich trakcie bowiem, jak istotne jest właściwe przekazywanie informacji dotyczących zdrowia, a także jak ważne jest respektowanie autonomii pacjenta, nawet w trudnych sytuacjach.
Również w kontekście symulacji stajemy przed wyzwaniami, które wymagają od nas pełnego profesjonalizmu i umiejętności zachowania tajemnicy zawodowej, co z kolei jest niezbędne do budowania zaufania i zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta w każdej sytuacji.
Piśmiennictwo:
1. Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczpospolitej Polskiej:
NOWY „KODEKS ETYKI ZAWODOWEJ PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ” – Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Białej Podlaskiej (Dostęp 06.02.2025 r. o godz. 18.30).
Proszę zostaw odpowiedź