Ostatni czas stał się burzliwy dla medyków. W sieci pojawiło się wiele artykułów oczerniających pracę zespołów terapeutycznych. Mówią one o zaniedbaniach, o lekceważeniu przez pracowników potrzeb pacjenta, czy też o niepoprawnym komunikowaniu się z chorymi.
W nawiązaniu do potrzeb medyków dotyczących trudności w komunikacji, szczególnie gdy na oddziale bądź w przychodni jest przeciążenie, wychodzimy temu naprzeciw.
Startując z cyklem, standardowo rozpoczniemy od wprowadzenia teoretycznego, by z pełną świadomością móc przejść przez przykłady i ćwiczenia.
Czym tak naprawdę jest komunikacja?
Komunikowanie jest przekazywaniem treści psychicznych tzn. tego co się myśli lub czuje, między dwiema osobami, które wchodzą w interakcję ze sobą. Przy czym jedna z tych osób pełni funkcję nadawcy, a druga funkcję odbiorcy, ich role mogą być odmienne w zależności od rodzaju procesu.
Komunikowanie dochodzi do skutku dzięki mimice, gestom, dotykowi, obrazom, muzyce, ruchom ciała, a przede wszystkim dzięki językom naturalnym.
Komunikacja to jeden z najważniejszych aspektów naszego życia. Należy jednak zwrócić uwagę, że komunikacja z chorym powinna być delikatna i przemyślana. Osoba cierpiąca na potrzebuje w tym czasie bardzo dużo wsparcia, empatii i przede wszystkim rozmowy.
Podstawowymi zasadami komunikacji personelu medycznego z pacjentem są:
- Należy uznać holistyczne traktowanie pacjenta, nierozdzielność psychiki i ciała, wzajemna integrację fizyczna, społeczną, psychiczna i duchową w życiu pacjenta.
- Trzeba uwzględnić fakt, że sytuacji poważnej choroby towarzyszą zmiany emocjonalne, zmiany w zakresie potrzeb, myślenia.
- Warto pamiętać, że istnieje sprzężenie zwrotne między personelem medycznym a pacjentem, obie strony na siebie oddziałują.
- W procesie komunikacji nadawca przekazuje odbiorcy komunikat, informację, oczekując na reakcję, informacje zwrotną dotyczącą poziomu zrozumienia.
- Procesowi przekazywania informacji często towarzyszy tak zwany szum informacyjny. Może on być czysto fizyczny (hałas, inne bodźce), jak i psychiczny (zdenerwowanie, napięcie itp.).
- Należy zadbać o zapewnienie odpowiednich warunków do przekazu informacji, szczególnie gdy rozmowa jest treściowo i emocjonalnie ważna.
Będąc świadomym, iż w natłoku zadań i potrzeby szybkiego działania często nie ma czasu na długie rozmowy z pacjentem, niestety w obecnym czasie, gdy pacjent nie może spotkać się z rodziną, medyk jest jedyną opcją kontaktu fizycznego z drugim człowiekiem. Musimy zadbać, by chociaż przez chwilę, wykonując codzienne czynności przy chorych, porozmawiać z nim. Wyrazić zainteresowanie jak się czuje, jakie są jego potrzeby, czy czuje się bezpiecznie w środowisku szpitalnym.
Alicja Artych – pielęgniarka, trener VCC
Karolina Stawiarska – psycholog, trener VCC
Proszę zostaw odpowiedź
1 komentarz do wpisu “Nowy cykl edukacyjny – umiem rozmawiać z pacjentem!”