Rola zawodowa w zawodzie pielęgniarki

Rola zawodowa w zawodzie pielęgniarki

Cz. II.

Kompetencje zawodowe

Pojęcie kompetencji oznacza, że jest to skutecznie zastosowanie wiedzy, umiejętności oraz oceny działań, które są podejmowane przez jednostkę w codziennej praktyce. 

Warunkiem uzyskania przez pielęgniarkę prawa do wykonywania zawodu w krajach Unii Europejskiej, jest uzyskanie kompetencji zawodowych, a więc uprawnień lub dyspozycji do wykonywania określonych zadań. 

Światowa Organizacja Zdrowia uważa, że kompetencje to złożone pojęcie, które obejmuje zarówno praktykę zawodową, jak i wiedzę teoretyczną, odpowiednie postawy i elementy psychomotoryczne. 

Międzynarodowa Rada Pielęgniarek opracowała zakres kompetencji pielęgniarki, co zostało przedstawione na rycinie:

Pielęgniarka potrafi samodzielnie ocenić stan pacjenta, posiada kompetencje zgodne z zakresem praktyki, uznaje granice swoich kompetencji, a także potrafi szukać pomocy u innych w przypadku, gdy sytuacja przekracza jej wiedzę bądź zakres praktyki. 

Ponadto, pielęgniarka powinna praktykować zgodnie z Kodeksem Etyki ICN, kodeksem zawodowym oraz zgodnie z prawem danego państwa i z etyką. 

Pielęgniarka specjalista natomiast, powinna uczestniczyć w działaniach, które są związane z poprawą dostępu do zakresu usług, działać w roli rzecznika na rzecz ochrony praw człowieka oraz wykazywać uczciwość i etykę w odpowiedzi na marketingowe strategie przemysłu farmaceutycznego. 

Kształcenie pielęgniarek jest ściśle uregulowane i współcześnie obejmuje studia I stopnia, które kończą się uzyskaniem licencjatu i II stopnia, które kończą się uzyskaniem stopnia magistra. 

Studia I stopnia trwają 3 lata i obejmują co najmniej 4600 godzin kształcenia zawodowego, spośród których ½ godzin to kształcenie praktyczne, a minimum 1/3 to kształcenie kliniczne. 

Od lat 90-tych w Polsce rozpoczęła, się transformacja kształcenia w zawodach pielęgniarek i położnych związana z dostosowaniem do dyrektyw Unii Europejskiej. 

Obecnie, kształcenie w zawodzie jest zgodne z Europejskim Porozumieniem w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek, a także z wymaganiami zawartymi w Dyrektywie 2013/55/UE Parlamentu i Rady Europy z 20 listopada 2013 roku. 

 Od 2014 roku możliwe jest uzyskanie tytułu licencjata na studiach zawodowych tzw. pomostowych, przeznaczonych dla pielęgniarek absolwentek liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych.

Mgr pielęgniarstwa Martyna Szurgot

Wydział wojskowo-lekarski Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

Miejskie Centrum Medyczne im. dr Karola Jonschra w Łodzi

Z nadesłanej do SPC pracy magisterskiej wybrała 

Joanna Lewoniewska

Źródła:

Kędziora-Kornatowska K., Repetytorium z pielęgniarstwa, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2014, s. 185

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. z 2012, poz. 631) i jego nowelizacja z dnia 11 sierpnia 2016 r. (Dz. U. z 2016, poz. 1332).

Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red.), Podstawy pielęgniarstwa: podręcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo. Wybrane działania pielęgniarskie,, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015, s. 207

Proszę zostaw odpowiedź

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.