Site icon Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe

Stosunek katolicyzmu wobec zdrowia, choroby i śmierci

W wierze chrześcijańskiej uważa się, że życie i zdrowie fizyczne są cennymi darami powierzonymi przez Boga. Należy się o nie troszczyć, uwzględniając potrzeby drugiego człowieka i dobro wspólne. Tymczasowość życia ludzkiego uwidacznia się w chorobie i cierpieniu. Postawa wobec zdrowia gloryfikuje cierpienie jako drogę do zbawienia. Kult ciała jest niedopuszczalny

Podstawowe założenia:

Transplantacja narządów, transfuzja krwi:

In vitro:

Szczególnie naganne jest zapłodnienie nasieniem pobranym z banku nasienia, ponieważ jest ono przeciwne związkowi małżeńskiemu, godności małżonków, powołaniu rodzicielskiemu i prawu dziecka od poczęcia i przyjścia na świat w małżeństwie i dzięki małżeństwu. Kościół nie zakazuje w sposób kategoryczny stosowania różnych środków sztucznych, których jedynym celem jest ułatwienie naturalnego aktu (sztuczne zapłodnienie homologiczne w obrębie małżeństwa nasieniem małżonka pod warunkiem, że zostało ono uzyskane przez normalny akt małżeński).

Antykoncepcja

Biblia nie wypowiada się wprost o rodzajach środków antykoncepcyjnych. Można w niej jednak znaleźć bardzo ważne fundamenty do dyskusji o planowaniu rodziny. Bóg niewątpliwie zachęca ludzi do płodności, do posiadania dzieci. Dziecko jest Bożym darem, znakiem błogosławieństwa dla rodziców.

Antykoncepcja jako taka (niezależnie od przyjętej metody) jest naruszeniem wewnętrznej integralności aktu małżeńskiego, który ma być z jednej strony aktem jednoczącym małżonków, a z drugiej – aktem wewnętrznie płodnym, otwartym na nowe życie, zgodnie z wpisaną w ludzką naturę celowością. Oczywiście, są okresy, kiedy kobieta nie może zajść w ciążę (niepłodna część cyklu miesięcznego), niemniej współżycie w tym okresie nie narusza wewnętrznej struktury aktu małżeńskiego i jest godziwe. 

Kościół nie może zatem zaakceptować antykoncepcji z powodów antropologicznych: ukazana w Objawieniu godność osoby ludzkiej i przymierza małżeńskiego nie daje takiej możliwości.

Aborcja

Eutanazja

Podstawą odrzucenia eutanazji z religijnego punktu widzenia jest fakt, iż człowiekowi nie wolno niszczyć życia, które jest darem Boga jedynego i absolutnego Pana życia i zawiera w sobie określone zobowiązania i człowiek zaś jest tylko jego użytkownikiem.

Podstawą odrzucenia eutanazji z personalistycznego punktu widzenia jest to, że życie każdego człowieka ma jednakową wartość i sens z racji faktu stworzenia go przez Boga dla życia wiecznego, w świetle którego ujmuje sens cierpienia. Bóg bowiem miłuje i szanuje każdego człowieka nawet wtedy, gdy nie przedstawia on jakiejkolwiek społecznej czy ekonomicznej wartości. Godność ludzka oparta na Bogu przysługuje człowiekowi jako osobie, a wolność moralna ma służyć do realizacji pełni jego osobowości.

Exit mobile version