Szanowni Państwo,
Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe miało zaszczyt współuczestniczyć i zarazem tworzyć jako Rada Programowa oraz patronat medialny Kongres „Rzecznicy Zdrowia 2023”, który odbył się w dniach 18-19 kwietnia 2023 r. w Hotelu Verte przy ul. Podwale 3/5 w Warszawie.
Były to dwa dni intensywnych debat i rozmów, w których w centrum uwagi był pacjent i jego potrzeby. Wydarzenie, choć pierwszy raz w kalendarzu imprez, było niezwykle ciekawe, gdyż potrzeby zobrazowane przez fundacje propacjenckie, medyków, polityków, urzędników i reprezentantów instytucji państwowych pozwoliły pochylić się nad barierami w ich realizacji.
Zakres tematyczny Kongresu obejmował szereg kluczowych zagadnień systemowych – wdrożenia projektowanych reform, finansowanie ochrony zdrowia, nierówności w zdrowiu, wprowadzenia Narodowej Strategii Onkologicznej, wyzwań kadrowych i wynagrodzeń pracowników, profilaktykę czy politykę lekową.
Pani Prezes SPC Katarzyna Kowalska przedstawiła stanowisko reprezentowanej organizacji w panelu „Cyfrowa przyszłość zdrowia”.
Zakres tematyki obejmował:
– obecny stan systemu e-zdrowia w Polsce oraz plany jego dalszego rozwoju.
– ocenę stanu implementacji systemowych rozwiązań takich jak e-recepty, e-skierowania, IKP, raportowanie zdarzeń medycznych,
– ocenę poziomu wykorzystywania telemedycyny.
W debacie udział wzięli:
ww. Katarzyna Kowalska, prezes Stowarzyszenia Pielęgniarki Cyfrowe;
Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta;
Paweł Kaźmierczyk, partner w Kancelarii DZP;
Tomasz Zieliński, wiceprezes Federacja Porozumienie Zielonogórskie
Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe stoi na stanowisku, iż w dobie intensywnego rozwoju medycyny jak i telemedycyny w Polsce dostępność do kompleksowej i holistycznej opieki nad pacjentem powinna rozpocząć się na poziomie porządkowania kompetencji pielęgniarek i położnych.
Umożliwienie wykorzystania uprawnień i kompetencji pielęgniarek i położnych zdobytych w ramach kształcenia przed i podyplomowego na poziomie istniejących już aktów prawnych, może znacząco odciążyć personel lekarski realizujący zadania w POZ jak i w oddziałach szpitalnych, zwiększając dostęp do świadczeń zdrowotnych dla pacjentów.
Stowarzyszenie widzi także potrzebę dla uprawnionych pielęgniarek w zakresie preskrypcji recept, rozszerzenie możliwości wystawiania recept na określone substancje lecznicze w ramach ordynacji jak i kontynuacji. Przykładem może być potrzeba przed sezonem infekcyjnym oraz w trakcie jego trwania, możliwości zaordynowania szczepionki p/grypie, bowiem posiadamy już uprawnienia do wystawienia recepty w ramach kontynuacji, kwalifikacji do szczepienia, jak i jego wykonania. Rozszerzenie uprawnienia do ordynowania szczepionki ułatwi pacjentom szybki dostęp do wizyty szczepiennej i tym samym może znacząco podnieść wyszczepialność społeczeństwa, zwłaszcza w regionach wiejskich.
Kompleksową poradę pielęgniarki posiadającej odpowiednie kwalifikacje zagwarantowałoby również uprawnienie do orzekania o niezdolności do pracy na okres do 7 dni. Pacjent w ostrej fazie infekcji nie przebywałby z osobami, które w innych celach, niż infekcja zgłaszają się do lekarza POZ. Skróciłoby to także oczekiwanie na wizytę lekarską, ponieważ pacjent z infekcją miałby możliwość szybszej izolacji, ograniczając szerzenie się zakażeń.
Głównym celem uprawnień byłoby uwolnienie potencjału pielęgniarek i położnych tak, aby lekarze mogli, m.in. realizować zadania w ramach opieki koordynowanej.
Jednocześnie zaznaczamy, iż przed nami szereg wyzwań związanych, m.in. z zarządzaniem danymi medycznymi i rozwojem sztucznej inteligencji czy, jak wspomniała Pani Kowalska podczas wystąpienia, „koordynowaniem wiedzy medycznej w mediach”, gdyż dostęp do nieograniczonej, niekontrolowanej i często niewiarygodnej wiedzy rodzi wśród pacjentów złudne poczucie bezpieczeństwa i wówczas łatwo o błędne interpretowanie danych medycznych w skali makro, nie tylko związanych ze szczepieniami.
Szanowni Państwo, Stowarzyszenie od kilku lat stara się propagować kompetencje miękkie wśród pielęgniarek i położnych:
W ramach Kongresu Rzecznicy Zdrowia 2023 odbyły się niezmiernie ciekawe warsztaty pt. „Jak rozmawiać z pacjentem?” Dbanie o komfort liderów organizacji.
Liderzy organizacji pacjentów oraz pracownicy tych podmiotów są narażeni na stres związany z codzienną pracą z pacjentami wymagającymi pomocy w szczególnej sytuacji zdrowotnej. W wielu przypadkach prowadzi to do przemęczenia, a w dłuższej perspektywie – do wypalenia zawodowego. Podczas szkolenia zostały omówione sposoby radzenia sobie ze stresem oraz dbania o komfort liderów i pracowników organizacji pozarządowych.
Zwrócono również uwagę na istotę komunikatów kierowanych do pacjenta, ton głosu czy postawę medyka.
„Często potrzebna jest duża czujność i uwaga personelu medycznego, aby zaistniało autentyczne porozumienie między nim, a chorym. Spojrzenie z perspektywy pacjenta daje możliwość ustalenia najlepszego tempa i zakresu przekazywania informacji.” (A. Sobol)
W świecie dynamicznych zmian zapominamy o perspektywie. Czasem sytuacja się odwraca i chcielibyśmy, by lekarz/pielęgniarka/położna w kontaktach z nami jako pacjentami posiadała cechy, które zapewnią nam poczucie bezpieczeństwa i zaufanie.
Zadbajmy więc, byśmy byli tacy dla pacjentów, jak sami byśmy chcieli być potraktowani.
Relacja z kongresu.
Katarzyna Kowalska