Myśląc o motywacji, bardzo często pada stwierdzenie, że nam jej brakuje. Niekiedy społeczeństwo szuka w niej usprawiedliwienia dla niewykonanych zadań, nieosiągalnych marzeń.
A co jeśli możemy się motywacji nauczyć?
Jeśli do osiągnięcia celów, wystarczy nam świadomość jakie mamy potrzeby?
Tematem automotywacji badacze zajmują się od lat, gdyż to ona wypełnia całe nasze codzienne życie. Jakość nauki, wykonanie projektu na studia, nadgodziny w pracy, dodatkowe zobowiązania rodzinne i zawodowe, co więcej, nawet wykroczenia w prawie mają swoje motywy.
Maslow, Alderfer, Herzberg, McClelland, Vroom, Deci, Skinner…. Każdy z nich opracował swoją teorię motywacji człowieka, obalając poprzednie.
Tak też zrobił Steven Reiss, którego teoria jest określana jako najbardziej dopasowana do współczesnych czasów, a jego zespół wciąż pracuje nad jej udoskonalaniem.
Steven Reiss wiele lat badał ludzkie zachowania i hierarchię wartości człowieka, by finalnie określić 16 czynników motywacyjnych – podstawowych pragnień.
U każdej jednostki, po wypełnieniu odpowiedniego kwestionariusza wyłaniają się słabe i silne motywatory.
Wśród nich można wyróżnić: akceptację, aktywność fizyczną, ciekawość, gromadzenie, honor, idealizm, jedzenie, kontakty społeczne, niezależność, porządek, rewanż, rodzina, seks, spokój, status i władza.
Ich świadomość pozwala przełożyć wiedzę na proces planowania celów i marzeń tak, by były one dla człowieka możliwe do osiągnięcia.
Znajomość czynników motywacyjnych, ich definicji, umiejętność wdrożenia ich w życie oraz potrzeba poznawania siebie, tworzą razem automotywację, która była tematem ostatnich warsztatów przeprowadzonych dla Stowarzyszenia Pielęgniarki Cyfrowe.
Podczas Warsztatu Automotywacji, który odbył się 10 lutego br. mogliśmy w praktyce sprawdzić swoje umiejętności.
Warsztat poprowadziła Pani Alicja Artych, Pielęgniarka i Trener VCC.
W czasie spotkania określiliśmy konkretne cele oraz warunki motywacji. Dowiedzieliśmy się, czym różni się motywacja zewnętrzna od wewnętrznej.
Przy pomocy kwestionariusza Reissa (Reiss Motivation Profile) mogliśmy samodzielnie wskazać czynniki, które mają wpływ na motywację oraz czynniki, które powodują efekt odwrotny.
Warsztaty były świetną okazją do zatrzymania się i refleksji.
Były również wartościowym czasem, gdy mogliśmy podnieść swoją samoświadomość.