Site icon Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe

Kompetencje poznawcze w zawodzie pielęgniarki

Cz. III.

Pielęgniarstwo rozwija, się przede wszystkim poprzez praktyczne doświadczenie, dzięki praktyce zawodowej pielęgniarki mogą weryfikować swoją wiedzę teoretyczną. 

Dlatego też, w celu nabywania kompetencji zawodowych programy kształcenia pozwalają na przekazywanie wiedzy rozwoju historycznego, teorii pielęgnowania oraz teorii dotyczących zdrowia, środowiska czy pielęgniarstwa. 

Programy są poddawane analizie i ocenie, stanowią podstawę do zadawania pytań i formułowania nowych hipotez badawczych. 

Praktyka pielęgniarska uwzględniania nowoczesne metody pracy, pozwalające na samodzielne, indywidualne diagnozowanie problemów pacjentów. Posiadane kwalifikacje oraz doświadczenie pozwalają na określenie własnych sposobów i metod działania. 

Z. Kawczyńska-Butrym jest zdania, że odpowiednio przygotowana pielęgniarka powinna umieć dostrzegać sytuację zdrowotną pacjenta oraz przyjmować rolę pomocnika, doradcy, przewodnika oraz przyjaciela pacjenta i całej jego rodziny. Działania te powinny ponadto uwzględniać społeczne i kulturowe uwarunkowania, które kształtują relacje między pielęgniarką, a pacjentem i jego rodziną. 

Zdobywanie oraz rozwijanie przez pielęgniarkę kompetencji poznawczych musi uwzględniać nie tylko posiadanie wiedzy z zakresu nauk medycznych, ale także nauk społecznych, behawioralnych, biologicznych, humanistycznych i informatycznych. 

Szeroka wiedza pozwala na trafne zdiagnozowanie problemu oraz podjęcie odpowiedniej interwencji. 

Kompetencje interpersonalne

Kompetencje interpersonalne nie polegają, wbrew pozorom tylko na umiejętności porozumiewania się z ludźmi, ale także na prawidłowym stosowaniu metod i środków porozumiewania się z nimi w celu podjęcia prawidłowej interwencji pielęgniarskiej w trudnych sytuacjach. 

Stosowanie różnych form komunikacyjnych pozwala na nawiązanie z pacjentem dobrego kontaktu, który może mieć skutki terapeutyczne, pomaga to także w rozpoznaniu lęków i niepokojów pacjenta. 

Dobrze wykwalifikowana pielęgniarka musi posiadać odpowiednie przygotowanie z zakresu zasad komunikowania się w działalności zawodowej, naukowej oraz badawczej. 

Musi także w profesjonalny sposób potrafić przekazać pacjentowi wiedzę na temat jego zdrowia i potrafić uzyskać od niego informację zwrotną. 

Kompetencje kierownicze

Kierowanie jest pojęcie równoznacznym z zarządzaniem

Ricky W. Griffin uważał, że „zarządzanie to zestaw działań (obejmujących planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi oraz kontrolowanie), skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne), wykonywanych z zamiarem osiągnięcia zamierzonych celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny”.

Sprawny należy rozumieć jako wykorzystanie zasobów organizacji w sposób mądry i bez zbędnego marnowania, natomiast skuteczny oznacza skuteczne działanie do zamierzonego celu. 

Ostatnia część definicji kładzie szczególny nacisk na podstawowy cel zarządzania – zapewnienie sprawnego i skutecznego osiągnięcia celów organizacji. 

Szczególne znaczenie w takim podejściu przypisuje, się poszczególnym operacjom składającym się na wyodrębnione złożone działania (procesy), jak również sprawnej i efektywnej realizacji wytyczonych celów organizacji. 

Peter Drucker wyróżnia, siedem cech charakterystycznych zarządzanie:

Poprzez kierowanie należy rozumieć działania, które zmierzają do osiągnięcia wysokiej jakości opieki pielęgniarskiej. 

H. Lenartowicz uważa, że specyfika zarządzania wynika, przede wszystkim z jego funkcji, która dokonuje się w sferze niematerialnej, obejmującej zdrowie fizyczne, psychiczne oraz społeczne. 

mgr pielęgniarstwa Martyna Szurgot
Wydział wojskowo-lekarski Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Miejskie Centrum Medyczne im. dr Karola Jonschra w Łodzi

Z nadesłanej do SPC pracy magisterskiej wybrała 
Joanna Lewoniewska

Źródła:

Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red.), Podstawy pielęgniarstwa: podręcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo. Wybrane działania pielęgniarskie,, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015, s. 207

Exit mobile version